تبلیغات

بسم الله الرحمن الرحیم

ابزار هدایت به بالای صفحه

وبلاگ همه کاره - مناظره شیعه و سنی
وبلاگ همه کاره
وبلاگی جهانی
به وبلاگ همه کاره ^ وبلاگی جهانی خوش آمدید

مناظره شیعه و سنی

هر آنچه خواهید از من سوال کنید ...

غیب

در سال 1345 هجری قمری در شهر پیشاور پاکستان مجلس مناظره ای بین تنی چند از علمای اهل سنت و عالم برجسته شیعی سلطان الواعظین شیرازی برگزار گردید که طی آن شش نفر از تجار سرشناس و خوانین با نفوذ پاکستان از عقائد باطل خود دست برداشته و به ریسمان محکم الهی چنگ زدند. این نوشتار بخشی از این واقعه است .


شیخ: معنای این جمله که علی عالم به غیب و شهود بوده است را نفهمیدم. لطفاً بیشتر توضیح دهید.

واعظ: علم به غیب یعنی احاطه به بواطن امور و آگاهی بر اسرار پوشیده عالم و امور غیبیه .

شیخ: از شما انتظار نداشتم که عقاید باطل غلات شیعه را بیان کنید. علم به غیب از مختصات ذات باری تعالی است و احدی با او شریک نیست.

واعظ: عقیده ی ما مطابق نص صریح قرآن مجید است.

شیخ: اتفاقاً عکس عقیده ی شما نص صریح قرآن است و با دلایل قرآنی می توان اثبات کرد که علم غیب مختص خداوند متعال است.

واعظ: ممنون می شوم اگر تعدادی از این آیات و دلایل را بفرمایید.

شیخ: آیات زیادی در قرآن داریم که من تنها به چند نمونه از این مجموعه اشاره می کنم. در آیه ی 59 سوره انعام می فرماید: (وعنده مفاتح الغیب لا یعلمها إلا هو)1

و در آیه ی 31 سوره هود می فرماید: (ولا أقول لکم عندى خزائن الله ولا أعلم الغیب) 2

و در آیه ی 65 سوره نمل: (قل لا یعلم من فی السموات والأرض الغیب إلا الله) 3

و در آیه ی 179 سوره ی آل عمران آمده است: (وما کان الله لیطلعکم علی الغیب) 4

علم به غیب یعنی احاطه به بواطن امور و آگاهی بر اسرار پوشیده عالم و امور غیبیه

با توجه به این آیات حتی از شخص نبی مکرم (صلیّ الله علیه وآله وسلم) نیز نفی علم غیب شده است تا چه رسد به علی (علیه السلام)!

واعظ: اگر ما بخواهیم معانی آیات قرآن را به خوبی بفهمیم ناگزیر لازم می آید همه ی آیات قرآن را کنار هم بگذاریم و یا لااقل اگر به اول آیه ای استشهاد می کنیم؛ آخر همان آیه را هم ببینیم.

شیخ: منظورتان چیست؟

واعظ: در ادامه ی همین آی های که از سوره آل عمران قرائت کردید، آمده است: (ولکن الله یجتبی من رسله من یشاء)5 و نیز چند آیه ی بعد از آیه ای که از سوره ی هود قرائت کردید می فرماید: (تلک من أنباء الغیب نوحیها إلیک ما کنت تعلمها أنت ولا قومک من قبل هذا)6 و در آیه ی 49 از سوره ی آل عمران از قول حضرت عیسی آمده است که: (وأنبئکم بما تأکلون و ما تدخرون) 7 بر طبق این آیه حضرت عیسی ادعای علم غیب کرده است و در این ادعایش صادق نیز بوده است.

نتیجه ای که از این جمع بندی ها گرفته می شود این است که علم غیب ذاتاً مخصوص پروردگار است؛ ولی خداوند متعال بر طبق حکمت و مشیت خود از این علم به برخی از برگزیدگان خود افاضه می کند. لذا علم غیب خدا ذاتی و علم غیب انبیاء و خلفا افاضی است.

حضرت علی (ع)

شیخ:

آیا علی (علیه السلام) پیغمبر بوده است که به او هم از این علم افاضه شده باشد؟

واعظ: اگر آقایان محترم قدری توسعه به فکر خود می دادند، مطلب به خودی خود آشکار می شد.

شیخ: اگر فکر ما کوتاه است؛ شما که بحمد الله فکرتان باز است!!

بفرمایید چگونه برای علی (علیه السلام) اثبات علم غیب می کنید؟ آیا جز این است که اگر بایستی خلفای پیامبر علم غیب داشته باشند؛ پس لزوماً خلفای راشدین هم می بایست عالم به علم غیب می بودند در حالی که هیچ کدام از آنها چنین ادعایی نداشتند.

واعظ: مطلب صحیحی را گوشزد کردید. ما هم عقیده داریم که همه ی خلفا بایستی مثل امیرالمۆمنین (علیه السلام) عالم به علم غیب باشند و البته همین طور هم هست چرا که در غیر این صورت نمی توانند به مانند او سکّان هدایت امت را در دست گیرند و در نتیجه تدریجاً تمامی زحمات رسول خدا را به باد فنا خواهند داد. اما مشکل این است که شما در تشخیص خلفا اشتباه کرده اید؛ لذا دچار این تناقض شده اید. از نظر شیعه خلفای رسول خدا کسانی هستند که مظهر تام و تمام آن حضرت می باشند و همه ی ایشان دانای به بواطن امور بوده اند و اینان دوازده نفر بودند که در اخبار شما هم به تعداد و نام های ایشان تصریح شده است و اتفاقاً یک دلیل عقلی و قاطع بر بطلان رأی اهل سنت همین نکته است که خلفای ایشان حتی از حل مسائل جزئی علمی عاجز بوده اند. عقل سلیم و نص شریف این را نمی پذیرد که جانشین یک رجل علمی فردی جاهل و بی سواد باشد. قریب به دویست نفر از علمای شما این حدیث را نقل کرده اند که: «أنا مدینه العلم و على بابها و من أراد العلم فلیأت الباب»8 یعنی من شهر علمم و علی درب آن است و اگر کسی علم می خواهد به باب علم یعنی علی مراجعه کند.

ابن حجر عسقلانی و جلا ل الدین سیوطی از امام علی (علیه السلام) نقل کرده اند که «سۆال کنید از من و این را بدانید که اگر هر چیزی که تا روز قیامت رخ می دهد را از من بپرسید من به شما خبر می دهم»

شیخ: این حدیث چه ربطی به بحث ما دارد. سخن در این است که به چه دلیل می گویید علی عالم به علم غیب بوده است.

واعظ: به این دلیل که پیامبر (صلیّ الله علیه وآله وسلم) می فرماید: هر علمی که من دارم علی هم دارد؛ لذا چون پیامبر دارای علم غیب است پس علی هم عالم به علم غیب است.

شیخ: چه کسی گفته است که پیامبر علم غیب داشته است؟

واعظ: آیا پیامبر اکرم (صلیّ الله علیه وآله وسلم) مرتضی و برگزیده ی خلق بود ه است یا خیر؟

شیخ: این چه سۆالی است؟ واضح است که پیامبر خاتم الانبیاء و مرتضی بوده اند.

واعظ: خوب ما هم به دلیل آیه (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه أحداً إلا لمن ارتضی من رسول)9 می گوییم که پیامبر دارای علم غیب است.

ترمذی از عبد الله بن عباس نقل می کند که: «علم ده جزء است که نه جزء آن مختص علی است و تنها یک جزء آن برای همه مردم است و علی به آن یک جزء هم از همگان داناتر است»10 . ما چنین نمی گوییم که امام علی (علیه السلام) و ائمه ی اطهار مانند پیامبر از طریق وحی با پروردگار ارتباط دارند؛ اما به طور یقین می دانیم که تمام علوم مهم عالم از گذشته و آینده از جانب حق متعال به پیامبر ابلاغ می شد و آن حضرت بعضی را در همان ایام به علی (علیه السلام) می فرمود و آنچه باقی مانده بود در دم آخر به امیرالمۆمنین (علیه السلام) افاضه نمود. امام علی (علیه السلام) در بالای منبر ضمن خطبه ای اشاره به این معنی نموده است. در این خطبه آمده است: «سۆال کنید از من قبل از اینکه مرا نیابید. همانا در سینه ی من علم فراوان است. آنگاه اشاره ای به سینه ی مبارك نموده و فرمود: این سینه ی من مالامال از علم است». احدی جز امیرالمومنین ندای سلونی را سر نداده است. دعوی این مقام اختصاص به شخص شخیص آن حضرت داشته است. امام احمد بن حنبل و ابن حجر متعصب گفته اند: «سلونی، را احدی از صحابه نگفته است؛ مگر علی بن ابی طالب». 11

سلیمان بلخی حنفی از ابن عباس نقل می کند که علی در بالای منبر فرمود: «سۆال کنید از من قبل از آنکه مرا نیابید. هیچ آیه ای در قرآن وجود ندارد؛ مگر اینکه من می دانم که در کجا و چگونه نازل شده است. از فتنه ها سۆال کنید؛ هیچ فتنه ای نیست، مگر اینکه من می دانم در آن فتنه چه کسی کشته می شود». 12

وحی

ابن حجر عسقلانی و جلال الدین سیوطی از امام علی (علیه السلام) نقل کرده اند که «سۆال کنید از من و این را بدانید که اگر هر چیزی که تا روز قیامت رخ می دهد را از من بپرسید من به شما خبر می دهم».13. آیا این بیانات ادعای علم غیب نیست. آیا جز عالم به علم غیب کسی می تواند چنین ادعایی کند و مفتضح نشود؟

اگر امیرالمۆمنین (علیه السلام) دارای علم لدنی نبوده است و اتصال به ماوراء عالم نداشته است؛ پس چگونه از امور غیبیه خبر می داده است به گونه ای که بعد از سال ها این اخبار تحقق یابد. اخباری از قبیل اخبار قتل میثم تمار به دست عبیدالله بن زیاد لعین و حادثه ی قتل عمرو بن حمق به دست معاویه ی ملعون و اخبار شهادت فرزند دلبند خودش حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به دست یزید پلید و شهادت خودش به دست ابن ملجم لعین همه و همه اخبار غیبی است.

در خبر آمده است که امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) فرموده است: «این ستارگان که در آسمان وجود دارند شهرهایی هستند بسان شهرهای زمین». شما را به خدا آیا در یک دوره و زمانی که دوربین های امروزی وجود نداشت؛ خبر از آسمان و ستارگان دادن بر خلاف هیئت مورد قبول آن زمان با چه علمی سازگار بود؟ از جمله روزهایی که پرده از علم آن حضرت برداشته شد و امت فهمیدند که آن حضرت عالم به علم غیب است مثل فردا که روز ولادت حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) است بود.

در آن روز مردم به محضر رسول خدا (صلیّ الله علیه وآله وسلم) مشرف می شدند و به آن حضرت تهنیت می گفتند. شخصی از میان جمعیت عرض کرد: ما برای تهنیت خدمت رسیدیم؛ ولی علی (علیه السلام) ما را از ورود بر شما منع نمود به عذر اینکه صد و بیست هزار ملک جهت تبریک نازل شده اند و در حضور شما می باشند. ما تعجب نمودیم که علی از کجا تعداد این ملائک را می داند. آیا شما به او خبر داده بودید؟ رسول خدا (صلیّ الله علیه وآله وسلم) تبسمی نموده و به علی امیرالمۆمنین (علیه السلام) فرمود: علی جان! تو از کجا دانستی؟ عرض کرد: ملائکه ای که بر شما وارد می شدند و سلام می کردند، هر یک با زبان خاصی با شما حرف می زدند.

من شمارش کردم و تعداد آنان را یافتم. حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلم) فرمود: ای ابوالحسن! خداوند علم و حلم تو را زیاد کند.

عید غدیر خم

آن گاه رو به مردم کرد و فرمود: من شهر علمم و علی دروازه ی آن است. هیچ آیتی برای خدا بزرگتر از علی نیست. او امام خلق و بهترین مردم و امین خدا و خزانه دار علم الله است و اوست همان اهل ذکری که در آیه ی (فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون) آمده است. اگر شما جویای علم هستید بدانید که من خزانه ی علم هستم و علی کلید این خزانه است. هر که ورود به خزانه را می خواهد باید کلید آن را بیابد». شما را به خدا قسم آیا می توانید در میان اصحاب پیامبر فرد دیگری را با این خصوصیات بیابید؟

خدایا تو را شاهد و گواه می گیرم که ادای حق نمودم و وظیفه ی دینی ام را بدون حب و بغض انجام دادم و از حریم پیامبرت دفاع کردم و حقیقت را ظاهر کردم و از تو کمک می گیرم و بس!

نواب: جناب آقا! من به اتفاق چند نفر از محترمینی که در جلسه حضور دارند تمام این چند شب را با عشق تمام در مجلس حاضر می شدیم.

روزها پیرامون فرمایشات شما بحث می کردیم و مطالب را حلاجی می کردیم. خداوند علی اعلا را سپاسگزاریم که ما را به راه حق راهنمایی فرمود. صد در صد برای ما ثابت شد که شیعه ی امامیه بر حق است. علاوه بر ما، بسیاری از مردم ساده و پاکدل که در پی حقیقت هستند؛ مذاکرات این مجلس را از طریق روزنامه ها پی گیری می کردند و در نتیجه ایشان هم مستبصر شده اند و نزد ما به صورت محرمانه اظهار تشیع نموده اند. ما از شما متشکریم که با روی باز و حسن اخلاق جواب سۆالات ما را دادید.

فقط مختصر اشکالی در گوشه ی دل ماست و آن این است که آیا در قرآن کریم آیه ای هست که ما را دلالت به امامت ائمه ی اثناعشر بنماید یا خیر؟

و اینکه آیا در کتاب های ما هم اسامی دوازده امام ثبت است یا خیر؟

از نظر شیعه خلفای رسول خدا کسانی هستند که مظهر تام و تمام آن حضرت می باشند و همه ی ایشان دانای به بواطن امور بوده اند و اینان دوازده نفر بودند

واعظ: خدا را سپاس می گویم که هدایت را شامل حال بندگان خوب خودش نمود؛ و اما در جواب این سۆالات شما در ابتدا باید عرض کنم که بنای قرآن مجید بر اجمال و اختصار و ایجاز است و به همین دلیل هم اعجاز است و تا پایان روزگار بدیع و تازه است. تمامی حقایق عالم در این کتاب آسمانی مسطور است؛ لذا اگر بنای آن بر تفصیل و بیان جزئیات می بود دیگر نمی توانست در بردارنده ی تمامی حقایق عالم باشد؛ لذا انتظار نداشته باشید که تمام جزئیات در قرآن ذکر شده باشد. قرآن مجید کلیات را بیان می نماید و بیان این کلیات و نیز تبیین جزئیات را بر عهده ی پیامبراکرم (صلیّ الله علیه وآله وسلم) می گذارد. برخی افراد غیردقیق می گویند: چون اسماء ائمه دوازده گانه در قرآن وجود ندارد پس ما آنها را قبول نداریم!! به ایشان می گوییم: اگر چنین است پس خلفای راشدین را هم نباید قبول کنید! همچنین جزئیات احکام دین از قبیل تعداد رکعات نماز و طریقه ی ادای رکوع و سجود و تشهد نماز را هم نباید قبول کنید!

همان گونه که گفتم، قرآن کلیات را بیان می کند و اطاعت اولی الامر را بر مۆمنین واجب می کند؛ اما اینکه اولی الامر چه کسانی هستند را مبین قرآن یعنی رسول خدا (صلیّ الله علیه وآله وسلم) بیان می کند.

شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع الموده از فرائدالسمطین شیخ الاسلام حموینی از مجاهد از ابن عباس نقل می نماید که مردی یهودی به نام نعثل خدمت رسول خدا مشرف شد. سۆالاتی را در توحید مطرح کرد و جواب شنید و اسلام آورد. سپس عرض کرد: ای رسول خدا! هر پیغمبری دارای وصی است. وصی شما کیست؟ حضرت فرمود: وصی من علی بن ابی طالب است و بعد از او دو دخترزاده ی من حسن و حسین و بعد از ایشان نه نفر از صلب حسین. عرض کرد: تمنا دارم اسامی ایشان را برای من بیان نمایید. فرمود: «إذا مضی الحسین فابنه على؛ فإذا مضی على فابنه محمد؛ فإذا مضی محمد فابنه جعفر؛ فإذا مضی جعفر فابنه موسی؛ فإذا مضی موسی فابنه على؛ فإذا مضی على فابنه محمد؛ فإذا مضی محمد فابنه على؛ فإذا مضی ع لى فابنه الحسن؛ فإذا مضی الحسن فابنه الحجه محمد المهدی؛ فهۆلاء اثناعشر.14

ادامه این مناظره در سلسله مقالاتی، طی روزهای آینده به شما دوست عزیز تقدیم می شود. امیدواریم این همراهی زمینه شناخت مذهب حق و گروه رستگاران را فراهم کند .

پی نوشت ها:

1- کلید خزائن غیب نزد خدا است و کسی جز خدا بر آن آگاه نیست.

2- و نمی گویم من به شما که خزائن خدا نزد من است و نه مدعیم که از علم غیب حق آگاهی دارم.

3- بگو که در همه آسمان ها و زمین جز خدا کسی از علم غیب آگاه نیست.

4- خدای متعال همه شما را از سر غیب آگاه نسازد.

5- ولیکن برای این مقام از پیغمبران خود هر که را مشیت او تعلق گرفت بر گزیند.

6- از اخبار غیب است که پیش از آن که ما به تو وحی کنیم تو و قومت هیچ از آن آگاه نبودید.

7- و به شما از غیب خبر دهم که در خانه های تان چه می خورید و چه ذخیره می کنید.

8- المستدرک، حاکم نیشابوری 3/136

9- ذات پروردگار که از غیب آگاه است، احدی را بر علم غیب خود آگاه نمی کند مگر آن کسی از رسولان بر گزیده باشد.

10- اسنی المطالب، ابن جزری شافعی ص 72

11- صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص 127

12- ینابیع الموده، سلیمان بلخی حنفی، ج1 باب 14، ص 224

13- فتح الباری؛ ابن حجر 8/599

14- ینابیع الموده قندوزی 3/282





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

شنبه 18 شهریور 1396 06:14 ق.ظ
I blog quite often and I seriously appreciate your information. This article has really peaked my interest.
I'm going to bookmark your blog and keep checking for new information about once per week.
I subscribed to your RSS feed too.
سه شنبه 10 مرداد 1396 02:27 ق.ظ
Wonderful article! We are linking to this great post on our site.
Keep up the great writing.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:51 ب.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this brilliant blog!
I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.

I look forward to brand new updates and will share this blog with my Facebook group.
Chat soon!
جمعه 22 اردیبهشت 1396 01:13 ب.ظ
It's genuinely very difficult in this active life to listen news on Television, so I simply use web
for that reason, and obtain the newest news.
دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 09:52 ق.ظ
I write a comment each time I appreciate a post on a
site or I have something to add to the conversation. Usually it is triggered by the passion displayed in the article I read.
And on this post وبلاگ همه کاره - مناظره شیعه و سنی.
I was actually moved enough to drop a thought :)
I actually do have some questions for you if
it's allright. Is it only me or do some of the remarks look like left
by brain dead individuals? :-P And, if you are posting
at additional places, I would like to follow you.

Would you make a list the complete urls of all your social sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?
سه شنبه 29 فروردین 1396 08:51 ب.ظ
Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am having troubles with your RSS.
I don't understand the reason why I cannot subscribe to it.
Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone
who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:12 ق.ظ
It's amazing to pay a quick visit this site and reading the views of all friends about this paragraph,
while I am also zealous of getting know-how.
شنبه 12 فروردین 1396 04:08 ب.ظ
Great post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سال 1395 : سال اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل

ما با اسرائیل وارد جنگ خواهیم شد ؛ هرکس مرد این راه است بسم الله ، هرکس نیست خداحافظ . ( حاج احمد متوسلیان )

مدیر وبلاگ : محمد ظهوری خسروشاهی
مطالب اخیر
پیوندهای روزانه
پیوندها
نویسنده وبلاگ
نظرسنجی
به کدام مطالب بیشتر علاقه مندید ؟










آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر وبلاگ

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان




Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت


بازی آنلاین


قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif

استخاره آنلاین با قرآن کریم




سایت رهبران شیعه عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir سایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آوینی Aviny.com پایگاه اینترنتی نصر19
تکاور 114
وب سایت ظهور
سایت سیاسی فرهنگی مرصاد20

http://jc313.ir/upload/ax/logo.gif

فرج12 - تصویر واقعی صهیونیسم
رهرو

پایگاه اطلاعاتی شهدای خوزستان پایگاه اطلاع رسانی حریم یاس

berozfa

وبسایت جامع بوی سیب
SMS *** ساپکا *** SMS

کد متحرک کردن عنوان وب

کلیه حقوق این وبلاگ برای وبلاگ همه کاره محفوظ است

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا مطالب وبلاگ برای شما ارسال شود:

Delivered by FeedBurner